Treść strony

 

Wirus życzliwości - Barbara Zarzecka

„Jeżeli to możliwe, należy ograniczyć przebywanie w miejscach publicznych i poprosić bliskich o pomoc w codziennych czynnościach, takich jak zakupy, zaopatrzenie w leki, załatwianie spraw urzędowych i pocztowych” – zaapelował do seniorów Główny Inspektor Sanitarny (GIS) w związku z epidemią koronawirusa.

W środowisku osób niewidomych i słabowidzących nie brakuje osób, które w przypadku zarażenia się COVID-19 są obciążone ryzykiem cięższego przebiegu choroby, a nawet śmierci. To nie tylko osoby starsze, ale i z cukrzycą czy innymi tzw. chorobami współistniejącymi. Dodatkowo poruszanie się w przestrzeni publicznej dla osoby niewidomej, która bazuje przecież w dużym stopniu na dotyku, jest teraz o wiele bardziej niebezpieczne. „Zostań w domu” – mądrze byłoby więc kierować się tą zasadą i dopóki zagrożenie nie minie, nigdzie nie wychodzić. Tymczasem trzeba przecież zrobić zakupy, wykupić leki, opłacić rachunki itp. Pamiętajmy jednak, że w tym szczególnym czasie możemy zwrócić się o pomoc. Do rodziny, przyjaciół, sąsiada lub wolontariusza. Powstało bowiem wiele wspaniałych inicjatyw, które mają na celu wsparcie seniorów, osób niepełnosprawnych czy przebywających w kwarantannie. Gdzie szukać pomocy?

 

Jeśli zauważyliśmy u siebie niepokojące objawy, należy bezwzględnie zadzwonić do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej lub skorzystać z teleporady u swojego lekarza POZ. Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił całodobową infolinię udzielającą informacji o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem (tel. 800 190 590). Jeśli natomiast czujemy się dobrze, ale potrzebujemy pomocy w codziennych czynnościach lub nawet zwykłej rozmowy – warto zgłosić się do jednego z aniołów dobroczynności, o których mowa w tym artykule.

 

IHELPYOU.app

Firma IT.focus z Katowic stworzyła aplikację IHELPYOU.app, za pomocą której można znaleźć wolontariusza w najbliższej okolicy, który jest gotowy do konkretnej pomocy. – Aplikacja jest darmowa i nie trzeba jej specjalnie instalować. Wystarczy w przeglądarce internetowej wpisać www.ihelpyou.app i na każdym urządzeniu, czy to będzie laptop, smartfon, czy komputer, ta aplikacja będzie działała – mówił w Programie 1 Polskiego Radia współtwórca aplikacji Marcin Grygierek. IHELPYOU.app ma również specjalny tryb z uproszczonym interfejsem m.in. dla osób starszych lub słabowidzących. Platforma działa w kilkunastu językach, a wolontariusze są już na całym świecie. W Polsce to cztery tysiące osób gotowych do pomocy. Narzędzie jest ciągle w fazie rozwoju, dlatego twórcy czekają na sugestie, jak poprawić jego działanie. Niedawno w ramach IHELPYOU.app powstała również infolinia dla osób starszych, chorych, objętych kwarantanną oraz wszystkich, którzy nie mogą dokonać danej czynności samodzielnie. Dzwonić można codziennie od 9:00 do 22:00 pod numer 22 267 17 17. Opłata zgodnie z taryfą połączeń lokalnych. Infolinia jest obsługiwana jest przez firmę PLT Sp. z o.o.

 

Widzialna ręka

Wiele ofert pomocy można znaleźć także na Facebooku. Działają tu lokalne i ogólnopolskie grupy pomocowe, na których trwa wymiana informacji, próśb i deklaracji. Jedną z najpopularniejszych i największych takich społeczności jest Widzialna Ręka – https://www.facebook.com/groups/widzialnareka/. Powstała 11 marca 2020 i po miesiącu istnienia skupia już przeszło 110 tysięcy członków. Ma ponad 150 lokalnych „filii”, również w innych krajach, jak: Niemcy, Francja, Wielka Brytania czy USA. Członkowie grupy proponują bardzo różne formy pomocy: wyjście z psem, porady prawne, konsultacje psychologiczne, naukę języków, gry na gitarze, zajęcia z jogi, oprowadzają z kamerką po lesie, organizują zajęcia dla dzieci itp. Każdy, kto należy do grupy, może napisać, jaki ma problem, i jakaś widzialna ręka zazwyczaj się pojawia. Padają różne prośby – często w imieniu tych, którzy nie korzystają z Facebooka. Nie tylko o zakupy i wyprowadzanie psów – czasem potrzebny jest transport, pomoc w naprawieniu domowych urządzeń, korepetycje dla dzieci albo nawet… basen do domowego porodu. Znajdziemy tu też gesty solidarności z personelem medycznym oraz pytania i dyskusje związane z aktualną sytuacją. Założycielem Widzialnej Ręki jest Filip Żulewski, inżynier na co dzień pracujący na jednej z warszawskich uczelni, który stworzył grupę dla swoich znajomych, nie podejrzewając, że tak się rozrośnie.

 

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

Swoją akcję prowadzi oczywiście jedna z najbardziej znanych charytatywnych organizacji, czyli WOŚP. W ramach inicjatywy „Pomagamy” kontaktowane są ze sobą osoby potrzebujące wsparcia w codziennych czynnościach z tymi, które tej pomocy mogą udzielić. Udało się to już w ponad czterystu przypadkach. Chętnych do dzielenia się jest znacznie więcej, bo zgłosiło się aż około dwóch tysięcy osób. Są to członkowie sztabów w całej Polsce działających w ramach Finału WOŚP, a także wolontariusze tzw. Pokojowego Patrolu. Fundacja otrzymuje też zgłoszenia z zagranicy od osób, które chcą nieść pomoc innym.

Jeśli nie powinniśmy wychodzić z domu, a mamy problem np. ze zrobieniem zakupów, załatwieniem pilnych spraw, wystarczy wypełnić formularz „Potrzebuję Pomocy” dostępny na stronie https://www.wosp.org.pl/pomagamy lub napisać na adres: pomagamy@wosp.org.pl. – Wiemy, że taka forma kontaktu może być barierą dla części osób potrzebujących pomocy, dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie infolinii – wyjaśnia Marcin Garczyński, koordynator akcji „Pomagamy”. Dzwonić można pod numer 12 446 68 15 od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.

 

Pomoc dla seniora

Również Caritas zapewnia samotnym i ubogim seniorom pomoc: żywnościową, zaopatrzenie w środki higieniczne i ochronne (płyny do dezynfekcji, rękawiczki, maseczki), wsparcie wolontariuszy w czynnościach wymagających wyjścia z domu (np. w zakupie leków), a także inne formy działań, w zależności od potrzeb – na przykład opiekę psychologiczną.

Pomoc organizowana jest na poziomie diecezjalnym, gdzie wdrażane są rozwiązania najbardziej odpowiadające miejscowym potrzebom: specjalne dyżury telefoniczne, nabory wolontariuszy, przygotowywanie paczek żywnościowych, bezpośrednie formy dystrybucji pomocy (dowożenie posiłków, zakupy dla seniorów itp.).

Na start akcji Caritas przeznacza milion złotych z własnych środków, jednocześnie apelując do społeczeństwa o wpłaty, które pozwolą dalej pomagać najbardziej potrzebującym seniorom.

Szczegółowe informacje na stronie: https://caritas.pl/pomocdlaseniora

 

Latające wSPArcie Kryzysowe

Niełatwo teraz mają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, które zazwyczaj przebywają w ośrodkach szkolno-wychowawczych lub placówkach rehabilitacyjnych. Dlatego „SPA dla mam. Wspieramy mamy” uruchomiła bezpłatne telefoniczne wsparcie psychologiczne dla rodziców i opiekunów dzieci i dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Można dzwonić pod nr 510 629 450 lub 606 782 950.

„SPA dla mam” proponuje również pomoc w zwykłych codziennych czynnościach. „Nie masz z kim bezpiecznie zostawić podopiecznego, nie masz kogo poprosić o pomoc, napisz do nas! Spróbujemy poszukać wolontariusza, który zgodzi się pomóc!” – czytamy na fanpage’u (https://www.facebook.com/spadlamam/). Wsparcie możliwe jest głównie w Krakowie, Warszawie, Kielcach, Jaworznie i we Wrocławiu, ale też w innych miejscach kraju. Swoje prośby można kierować pod numery: 794 427 468 oraz 510 629 450.

 

Równowaga psychiczna jest ważna

Natłok myśli, zastanawianie się, jak odnajdziemy się na rynku pracy po ustaniu pandemii, jak będziemy dalej funkcjonować w zmienionej rzeczywistości – to problemy, z jakimi zmaga się dziś wielu Polaków. Wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom społecznym, w tym opanowania lęku wywołanego pandemią wirusa COVID-19, Fundacja ADRA ruszyła z projektem „Równoważnia”, czyli grupami wsparcia online prowadzonymi przez wykwalifikowanych specjalistów. Jest to przestrzeń na to, by bezpiecznie i anonimowo podzielić się własnymi przeżyciami, wymienić doświadczeniami, pomysłami, otrzymać wsparcie.

Grupy prowadzić będą psychologowie, trenerzy, doradcy zawodowi i terapeuci. Pod „skrzydłami” jednego mentora mogą być aż 144 osoby. Już teraz przewiduje się, że liczba beneficjentów może być bardzo duża. Dlatego też nabór do grup wsparcia pozostanie stale otwarty. Spotkania odbywać się będą online i wymagają jedynie komputera i dostępu do Internetu. Udział w nich jest bezpłatny. Co zrobić, aby dołączyć do grupy wsparcia „Równoważnia”? Wejść na stronę www.adra.pl/kryzys, wypełnić krótki formularz i poczekać na kontakt ze strony Fundacji. Poszukiwane są również osoby, które mają wykształcenie psychologiczne, psychoterapeutyczne lub ukończone szkolenia związane z coachingiem i doradztwem zawodowym, na zasadach wolontariatu jako moderator grupy lub mentor. CV należy wysyłać na adres: rekrutacja@adra.pl.

Niektórzy z nas nie potrzebują profesjonalnej pomocy psychologicznej, wystarczy im zwykła pogawędka, by wrócić do równowagi. Zadzwoń, porozmawiaj i poczuj, że nie jesteś sam – to propozycja pomysłodawców akcji TelefonPogadania.pl. „To miejsce, w którym dbamy, żeby nikt – bez względu na wiek – nie czuł się samotny. Jeśli potrzebujesz wsparcia, życzliwej rozmowy czy po prostu chcesz usłyszeć czyjś przyjazny głos, zadzwoń, tu zawsze znajdziesz kogoś, kto Cię wysłucha” – czytamy na stronie https://www.telefonpogadania.pl.

Organizatorzy podają dwa numery: zwykły, płatny według standardowych stawek operatorów (22 255 22 50) oraz bezpłatny, na który można dzwonić zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i ze swojej komórki w dowolnej sieci

(800 012 005).

Czas izolacji jest szczególnie trudny dla osób, które już wcześniej zmagały się z problemami. Dlatego też Fundacja Sławek oferuje bezpłatne poradnictwo online dla rodzin i par w kryzysie oraz doświadczających uzależnień i współuzależnień. Infolinia dostępna jest pod numerem: 510 249 514 w pon. w godz. 11.00- 14.00, środy 16.00- 20.00 i piątki 15.00-17.00. Można również połączyć się poprzez Skype: https://join.skype.com/invite/oBgD4b4DhZJ1 (Login Skype Fundacji Sławek: live:.cid.49c16637a3d6bcc9,

numer Skype: 222 085 021).

 

Nie tylko Warszawa wspiera

Stolica na początku kwietnia uruchomiła system wsparcia pod nazwą „Warszawa wspiera”. Projekt będzie realizowany we wszystkich dzielnicach – za koordynację działań odpowiadają dzielnicowe zespoły, które składają się z pracowników urzędów dzielnic, Ośrodków Pomocy Społecznej, domów kultury oraz lokalnych organizacji pozarządowych i ich wolontariuszy. Osoby te zostaną wyposażone w niezbędne środki ochrony osobistej. Pracownicy i wolontariusze będą docierali do seniorów oraz osób potrzebujących, dla których będą robić np. zakupy żywności, leków, środków higienicznych. Lista telefonów i maili, pod które można kierować prośby o pomoc w poszczególnych dzielnicach znajduje się na stronie: http://www.senioralna.um.warszawa.pl/system-wsparcia-w-czasie-epidemii/system-wsparcia-warszawa-wspiera.

Mieszkańcy Warszawy, ale też innych miast w całej Polsce, mobilizują się również we wspólnej akcji Uwolnij Złomka. Polega ona na oddawaniu niepotrzebnych komputerów uczniom, nauczycielom oraz tym, którzy nie mają sprzętu do pracy zdalnej, ale nie mogą sobie pozwolić na jego zakup. Ogłoszenia publikować można na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/uwolnijzlomka/

 

Życzliwych ludzi nie brakuje

Infolinie dla osób potrzebujących pomocy w zakupach, transporcie czy innych sprawach działają też w wielu innych polskich miastach, np.: w Poznaniu, Wrocławiu, Bydgoszczy, Toruniu, Mławie. Trudno tu wymienić wszystkie inicjatywy, ze wszystkich regionów Polski. Wiele z nich znajdziemy na stronie Wirus Życzliwości: https://wiruszyczliwosci.pl; tam też można zgłosić swój pomysł na pomaganie w tym trudnym dla wszystkich czasie. Wirus Życzliwości to miejsce wyszukiwania i tworzenia sąsiedzkich grup społecznościowych, pomagających sobie nawzajem na różne sposoby stworzone przez Akcja Demokracja.

Pomoc znajdziemy też na pewno: w ośrodkach pomocy społecznej, kościołach, związkach harcerskich, sklepach spożywczych i wielu innych miejscach. W sytuacji, kiedy osoba starsza, samotna czy z niepełnosprawnością – lub rodzina – nie jest w stanie sama zapewnić sobie gorącego posiłku lub produktów żywnościowych, takiej pomocy udzieli gmina. Posiłki i produkty żywnościowe są dostarczana przez osoby wyznaczone w danej gminie, we współpracy z wolontariuszami organizacji pozarządowych. Ośrodek pomocy społecznej może też współpracować z miejscową jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej, Strażą Miejską, Policją, Wojskiem Obrony Terytorialnej. Te służby także mogą rozwozić posiłki i produkty żywnościowe.

Skoro jest tak wiele osób chcących pomagać, nie bójmy się wesprzeć na ich ramieniu, ale pamiętajmy, by z uśmiechem podziękować, tak, by wirus życzliwości rozprzestrzeniał się na świecie z większą mocą niż COVID-19.

 

Barbara Zarzecka

Błąd: Nie znaleziono pliku licznika!Szukano w Link do folderu liczników


Artykuł publikowany w ramach projektu „TYFLOSERWIS 2018–2021 INTERNETOWY SERWIS INFORMACYJNO-PORADNICZY", dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.