Treść strony

 

Muzeum jest dla wszystkich - Mariola Olejniczak

W ciągu kilku ostatnich lat w Polsce przybywa inicjatyw, które czynią kulturę dostępną dla wszystkich. Likwidacja barier architektonicznych oraz rozwiązania uwzględniające potrzeby i możliwości osób z różnego typu dysfunkcjami sensorycznymi ułatwiają dostęp do sztuki i szeroko pojętej kultury osobom z niepełnosprawnością ruchową, a także niewidomym, słabowidzącym, głuchym i słabosłyszącym.

Niestety, w większości muzeów na wystawach nadal nie można dotykać eksponatów, co czasem ma oczywiście swoje uzasadnienie Jednak coraz częściej instytucje otwierając się na odbiorcę, przygotowują alternatywne rozwiązania, np. umożliwiając odbiór sztuki przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Najczęściej stosowanymi udogodnieniami są: podpisy i opisy w brajlu, makiety, tyflografiki, powiększone reprodukcje w postaci obrazów, wypukłe plany, mapy, kopie zabytków itp. W oparciu o takie właśnie pomoce dydaktyczne powstał nasz program edukacyjny „Zobaczyć niewidzialne”.

Zdajemy sobie sprawę, że nic nie zastąpi kontaktu z żywym człowiekiem, dlatego też oferujemy osobom z dysfunkcją wzroku możliwość zwiedzania z muzealnikiem – edukatorem, specjalnie przygotowanym do pracy z osobami z niepełnosprawnością wzroku. Wykorzystując wszelkie dostępne nam środki, staramy się „pokazać” przybyłym to, co niewidzialne, a wyjątkowe i piękne. Rozumiemy doskonale odpowiedzialność, jaka na nas spoczywa, dlatego też dbamy o to, aby w bezpieczny i odpowiedni sposób wprowadzać naszego gościa w świat sztuki, historii, etnografii czy archeologii. Wierzymy, że dzięki temu odbiorca buduje własne odczucia i przeżycia, które trwale wpływają na jego postrzeganie kultury. Przy tworzeniu programu zawsze przyświeca nam hasło „kultura jest dla wszystkich”! Dlatego też jako edukatorzy staramy się, aby Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy mogło być dostępne i przyjazne dla możliwie każdego, dążymy więc do kształtowania uniwersalnej oferty edukacyjnej. Mamy nadzieję, że nasze starania spotkają się z pozytywnym przyjęciem oraz że proponowane przez nas rozwiązania pozwolą coraz szerszej grupie osób na aktywne poznawanie tego wyjątkowego i pięknego miejsca. Zapraszamy już od 16 kwietnia grupy zorganizowane, dzieci, młodzież i osoby dorosłe z niepełnosprawnościami na lekcje muzealne, warsztaty oraz spacery tematyczne. Gwarantujemy Wam niecodzienną przygodę!

Zobaczyć niewidzialne – to program edukacyjny składający się z pięciu zajęć prowadzonych na Ostrowie Lednickim (wyspa z ruinami z czasów Mieszka I) oraz w Wielkopolskim Parku Etnograficznym (rekonstrukcja wsi wielkopolskiej z przełomu XIX/XX wieku).

Tajemnice wyspy – początki chrześcijaństwa w świetle znalezisk na Ostrowie Lednickim. Pojawienie się i rozwój chrześcijaństwa na ziemiach polskich dokumentują nie tyle źródła pisane, bo takowe w państwie Mieszka i Chrobrego praktycznie nie powstawały lub nie przetrwały, ale zabytki materialne. W czasie zwiedzania wyspy odbiorcy poznają odnalezione na Ostrowie Lednickim cenne obiekty, zaświadczające o zamieszkaniu wyspy przez chrześcijan. Nieocenioną pomoc stanowią różne tyflografiki, ponadto uczestnicy w czasie zajęć biorą do ręki kopie tych bezcennych zabytków oraz dowiadują się, do czego służyły: stauroteka, grzebień liturgiczny, kaptorgi czy woskowe dyptyki ze stilusami.

Pałac i kaplica na Ostrowie Lednickim. W trakcie zajęć przy ruinach lednickiego palatium uczestnicy zostają poinformowani, jakie funkcje mogły pełnić poszczególne jego części. Wchodzą do kaplicy przypałacowej i sensorycznie poznają autentyczne dziesięciowieczne relikty. Wykorzystywana w czasie lekcji kopia jednego z basenów odkrytych w kaplicy baptyzmalnej, pozwala w pełni uświadomić sobie, w jaki sposób prezentowały się tajemnicze zagłębienia odkryte w kaplicy przypałacowej. Oglądając makietę kaplicy i pałacu, odbiorcy mogą wyobrazić sobie stan obecny ruin oraz to, jak obiekt mógł wyglądać w okresie swej świetności.

Poznaj życie naszych średniowiecznych przodków. To zajęcia, podczas których uczestnicy poznają dawne przedmioty codziennego użytku; dowiadują się, jakie funkcje pełniły i z jakich materiałów były wytwarzane. Dodatkowo uczestnicy mają też niecodzienną okazję zapoznać się z różnymi typami budownictwa średniowiecznego, dzięki zwiedzaniu zagrody znajdującej się na Ostrowie Lednickim. Uczestnicy zbadają kopie zabytków za pomocą zmysłu dotyku. Chętni będą mogli przymierzyć stroje wykonane na wzór średniowiecznej odzieży. Ponadto poznają różne typy naczyń ceramicznych, wykonanych w oparciu o te autentyczne, znalezione na Ostrowie Lednickim. W czasie zajęć uczestnicy zostają wprowadzani do rekonstrukcji średniowiecznych chałup, dzięki czemu mogą samodzielnie zapoznać się ze średniowieczną przestrzenią mieszkalną, rozstawieniem sprzętów oraz elementami wyposażenia.

Ostrów Lednicki, czyli wyspa władców – co o ich życiu mówią zabytki sprzed lat. W trakcie zajęć uczestnicy poznają wiele kopii zabytków. Edukatorzy namawiają odbiorców, aby sami zadawali pytania dotyczące poznawanych podczas zajęć przedmiotów i wspólnie poszukiwali na te pytania odpowiedzi. Dzięki elementom uzbrojenia mogą prześledzić historię walk, jakie toczyli ich przodkowie. Z kolei oglądając biżuterię, poznają zagadnienia związane ze strojami, ozdobami i etykietą dworską.

Wyprawa w przeszłość wsi wielkopolskiej. Zajęcia prowadzone w Wielkopolskim Parku Etnograficznym. Uczestnicy dzięki tyflografikom będą mogli poznać fasady charakterystycznych budynków wiejskich, takich jak kościół czy karczma, układ zagród i plan wiejskiej chałupy. Wydzielone muzealia, które będą mogli wziąć w dłonie z pewnością uczynią te zajęcia czymś wyjątkowym, bo dzięki dotykowi można spróbować odkryć tajemnicze dziś funkcje i przeznaczenia tych szczególnych przedmiotów. Powiedzą one zarówno o życiu codziennym dawnych mieszkańców wsi, jak i o ich zwyczajach czy obrzędach.

Zainteresowanych prosimy o kontakt: edu.mo@lednica.pl

Mariola Olejniczak

kierowniczka Działu Edukacji Muzealnej

Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy

Błąd: Nie znaleziono pliku licznika!Szukano w Link do folderu liczników


Artykuł publikowany w ramach projektu „TYFLOSERWIS 2018–2021 INTERNETOWY SERWIS INFORMACYJNO-PORADNICZY", dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.