Treść strony

 

Edukacja włączająca w szkołach i innych placówkach systemu oświaty - Izabela Wasilewska

W dniu 16 lutego 2018 roku w siedzibie ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji) Aula ORE, Aleje Ujazdowskie 28, Warszawa odbyła się konferencja inauguracyjna otwierająca cykl spotkań w temacie edukacji włączającej w placówkach Oświaty w Polsce.

Obszarem tematycznym konferencji były specjalne potrzeby edukacyjne.

Natomiast organizatorem cyklu konferencji jest Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE, we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Adresatem spotkań są pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, dyrektorzy szkół i placówek, specjaliści ze szkół i placówek. W związku z tak aktualną tematyką poruszaną i prezentowaną podczas konferencji, a także mając na uwadze zakres badań prowadzonych przeze mnie w mojej pracy doktorskiej wzięłam udział.

Konferencji przypisane zostały następujące cele:

◦ Podniesienie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty,

◦ Zwiększenie wiedzy nt. efektywności wdrażania edukacji włączającej w szkołach i placówkach oraz budowania współpracy i wykorzystywania zasobów środowiska lokalnego na rzecz tych uczniów w szkołach ogólnodostępnych,

◦ Zapoznanie z kierunkami najważniejszych zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczących edukacji włączającej oraz z dobrymi praktykami w obszarze realizacji idei edukacji włączającej w szkołach.

Uczestnicy konferencji otrzymali materiały, które będą mogli wykorzystać w swoich placówkach edukacyjnych podczas „budowania” lepszej jakości edukacji włączającej, która stanowi długi proces.

Spotkanie podzielono na dwie części, w których zagospodarowany czas należał do prelegentów mówiących o edukacji włączającej z perspektywy naukowej (naukowcy z uniwersytetu w Kielcach), praktycznej, (dyrektor szkoły w Piasecznie), jak i z perspektywy kształcenia ustawicznego nauczycieli i specjalistów preferujących edukację włączającą (liderzy z Ośrodka Kształcenia w Siedlcach).

Moją uwagę skupiłam w decydującym stopniu na pierwszej części konferencji:

Pod tytułem „Podniesienie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty”. Zaintrygowały mnie wypowiedzi kilku prelegentów, którzy mówiąc o edukacji włączającej poszerzali jej znaczenie z grupy uczniów z dysfunkcjami na wszystkich uczniów. Podkreślano wielokrotnie, iż włączenie dotyczy wszystkich dzieci uczących się w tej samej grupie, natomiast dostosowanie potrzeb edukacyjnych powinno obejmować zarówno uczniów z problemami zdrowotnymi, wychowawczymi, jak i wszystkich pozostałych.

Moim zdaniem wyżej nazwana tendencja jest czymś oczywistym w rzeczywistości szkolnej. Problem w większości placówek ogólnodostępnych stanowi nadal niechęć do przyjmowania uczniów z niepełnosprawnościami.

Udział w konferencji był dla mnie owocny, mimo faktu, iż nie padły żadne nowe rozwiązania, które były by rewolucją w edukacji włączającej. Bardzo pozytywne były „dobre praktyki” prezentowane przez kilku dyrektorów, którzy w swych szkołach prowadzą politykę edukacji włączającej. Przedstawione przez nich prezentacje dają wiarę i siłę we wspólny sukces wszystkich uczniów i nauczycieli. Podkreślają także wartość, która płynie z dobrych chęci i zaangażowania wszystkich „filarów” na których budowana jest edukacja włączająca: uczniów, nauczycieli, rodziców i otoczenia.

Izabela Wasilewska, lingwista

Błąd: Nie znaleziono pliku licznika!Szukano w Link do folderu liczników


Artykuł publikowany w ramach projektu „TYFLOSERWIS 2018–2021 INTERNETOWY SERWIS INFORMACYJNO-PORADNICZY", dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.