Treść strony

 

Dostępność aplikacji Empik Go - Magdalena Kozłowska

Aplikacja mobilna Empik Go może być używana na urządzeniach z systemami iOS oraz Android. Mamy w niej dostęp do szerokiej bazy e-booków, audiobooków i podcastów. Aby mieć dostęp do bogatej oferty książek i audycji, należy wykupić odpowiedni abonament. Z tego typu usług chętnie korzystają osoby niewidome chcące słuchać audiobooków, e-booków i podcastów na urządzeniach mobilnych.

W tym artykule sprawdzimy, czy aplikacja Empik Go została dobrze dostosowana do potrzeb tej grupy odbiorców. Choć w sklepie Play jest dostępna wersja na system Android, skupimy się na teście wykonanym na smartfonie iPhone SE2016 z obecnie najnowszym systemem iOS 15.4.

 

Jak zacząć?

 

Aplikację Empik Go możemy bezpłatnie pobrać, odwiedzając sklep Appstore. Instalacja jest również bardzo prosta. Gdy otworzymy aplikację, pojawi się pytanie o zgodę na otrzymywanie powiadomień. Po wykonaniu tego kroku możemy zarejestrować się lub zalogować, przechodząc do karty „konto”. Karty znajdują się na samym dole ekranu. „Konto” to karta ostatnia, licząc od lewej strony. Odwiedzając ją, można zalogować się na utworzone konto. Jeśli takiego nie mamy, możemy się zarejestrować, podając nasz adres e-mail, dwukrotnie wpisując hasło i wyrażając zgodę na regulamin aplikacji. Tu pojawia się pierwszy problem z dostępnością aplikacji – pola do wpisania danych nie są zaetykietowane. W praktyce sprawia to, że trzeba się domyślać, jakie dane mają się znaleźć w konkretnym miejscu. Na szczęście przy dwóch polach usłyszymy słowo „zabezpieczone”. Dzięki temu łatwo stwierdzić, że właśnie tam należy wpisać hasło. Pomijając ten problem, osoba niewidoma bez pomocy może zalogować się do aplikacji i rozpocząć korzystanie z oferty Empik Go.

 

Pulpit – dla Ciebie, audiobooki, e-booki i podcasty

 

Najważniejszymi elementami aplikacji są karty znajdujące się na dole ekranu. Pierwszą z nich jest „Pulpit”. Gdy ją zaznaczymy, przechodzimy na górę ekranu, gdzie znajdują się kolejne zakładki:

  • 1. Zakładka „Dla Ciebie” pozwala na zaznajomienie się z najnowszymi audiobookami, e-bookami i podcastami.
  • 2. Kolejna zakładka to „E-booki”. Mamy tutaj dostęp do kategorii tematycznych, przy których wyświetlone są tytuły najnowszych e-booków. W tym miejscu pojawia się jednak kolejny, spory problem z dostępnością aplikacji. Tytuły czytane są ciurkiem i w żaden sposób nie można kliknąć w wybraną pozycję. Nie pomaga nawet umieszczenie kursora na wybranym tytule i dwukrotne kliknięcie – po prostu nic się nie dzieje. Następną istotną sprawą jest fakt, że w aplikacji Empik Go osoba niewidoma nie będzie w stanie wygodnie czytać e-booków. Mamy tu do czynienia z tzw. pływającym kursorem. Do tego aplikacja nie daje możliwości zaznaczenia miejsca, w którym zakończyliśmy czytanie.
  • 3. Kolejną zakładką są „Audiobooki”. Tutaj również dostępne są kategorie tematyczne i przyporządkowane im książki audio. Niestety, opisane powyżej problemy z dostępnością aplikacji występują również tutaj – tytuły czytane są ciurkiem i nie da się otworzyć żadnego z nich. Na szczęście słuchanie audiobooków w aplikacji nie sprawia większych kłopotów.
  • 4. Ostatnia zakładka na pulpicie to „Podcasty”. Jej wygląd, dostępność i funkcjonalność są podobne do przedstawionych powyżej.

 

Szukaj – łatwe i dostępne wyszukiwanie

 

Drugą kartą na dole ekranu jest „Szukaj”. Opcja ta daje możliwość prostego i dostępnego wyszukiwania e-booków, audiobooków i podcastów. Po jej wybraniu na górze ekranu pojawia się pole edycji, w którym możemy wpisać tytuł lub autora. Wówczas pojawią się propozycje odpowiadające wynikom wyszukiwania. Na szczęście, są one wyświetlane pojedynczo i bez problemu można je otwierać.

 

Biblioteka – nasza wirtualna półka z książkami i podcastami

 

Po zaznaczeniu karty „Biblioteka” mamy dostęp do książek audio, e-booków i podcastów, których słuchamy. Nawigacja pomiędzy tytułami jest prosta – wystarczy przesuwać palcem w prawo, by odczytywać kolejne pozycje. Gdy klikniemy w wybrany tytuł, jego odtwarzanie rozpocznie się w miejscu, w którym wcześniej skończyliśmy.

 

Słuchanie audiobooków i podcastów

 

Tytuły w Empik Go najłatwiej wyszukiwać, korzystając z karty „Szukaj”. Można także otworzyć link, który został polecony przez Empik Go na Facebooku lub YouTubie. Zaprowadzi on nas również do wybranej książki lub podcastu. W tym miejscu pojawia się jednak problem z dostępnością, ponieważ przycisk do odtwarzania jest niezaetykietowany. W praktyce usłyszymy jedynie słowo „przycisk”. Wystarczy jednak zapamiętać jego położenie, by nie mieć problemów z odtworzeniem książki audio czy podcastu. Obok znajdują się zaetykietowane przyciski pozwalające na przewijanie do przodu i do tyłu oraz przechodzenie do poprzedniego i następnego rozdziału. W obecnej wersji aplikacji pojawia się problem związany bardziej z jej funkcjonalnością. Często odtwarzanie rozdziału zatrzymuje się po jego odsłuchaniu. Wówczas należy nacisnąć przycisk powodujący przejście do kolejnego rozdziału. Zarówno przy odtwarzaniu audiobooków, jak i podcastów mamy możliwość skorzystania z kilku przydatnych funkcji, których przyciski są dobrze odczytywane przez VoiceOver. Są to: sleep timer (możemy ustawić czas, po którego upływie odtwarzanie zostanie zatrzymane), regulacja prędkości odtwarzania, dostęp do listy rozdziałów oraz opcja wstawienia zakładki (za jej pomocą szybko i łatwo możemy oznaczyć wybrane miejsce w książce lub podcaście). Na ekranie odtwarzania znajduje się też dostęp do ważnych informacji. Dowiadujemy się, jaki procent książki lub podcastu został przesłuchany, którego rozdziału obecnie słuchamy, a także jaki czas w minutach i procentach danego pliku został odtworzony. Możemy także sprawdzić długość całego pliku. Wszystkie te dane są odczytywane przez VoiceOver i osoba niewidoma może bez problemu się z nimi zapoznać. Zalety te dotyczą także funkcji pozwalających na podzielenie się ze znajomymi linkiem do książki lub podcastu czy wysłanie dźwięku na inne urządzenie multimedialne. Trzeba przyznać, że aplikacja Empik Go zapewnia odsłuchiwanie udostępnionych materiałów bez większych trudności związanych z dostępnością.

 

Czy aplikacja Empik Go umożliwia słuchanie e-booków?

 

Niestety, odpowiedź na to pytanie jest zdecydowanie negatywna. Pierwszym problemem jest to, że właściwie nie można poruszać się kursorem po stronie. Jest on „pływający”, co w praktyce oznacza, że nie przesuwa się zgodnie z żadnymi gestami użytkownika. Nie ma także możliwości odczytania treści strony czy wybranego fragmentu. To jednak nie koniec problemów. Empik Go nie pozwala na przesunięcie się na kolejne strony. Co prawda można przejść do spisu treści i odtworzyć wybrany rozdział, jednak, w najlepszym razie, zapoznamy się tylko z jego pierwszą stroną. Można więc śmiało stwierdzić, że aplikacja Empik Go nie pozwala osobom niewidomym na czytanie e-booków.

 

Podsumowanie – czy aplikacja Empik Go jest dostępna dla osób niewidomych?

 

Aplikacja Empik Go daje szeroki dostęp do audiobooków, podcastów i e-booków. Niestety, osoby niewidome mogą zadowolić się jedynie materiałami dźwiękowymi. Zaletą Empik Go jest jednak fakt, że bez problemu mogą się po nich poruszać – odtwarzać, zatrzymywać, przewijać czy wstawiać zakładki. Jedynie niezaetykietowany przycisk odtwarzania okazuje się małą niedogodnością, jednak jego położenie jest niezmienne, więc można się go nauczyć.

Najbardziej dokuczliwymi problemami w aplikacji są:

  • 1. Nieoznaczone pola w przypadku rejestracji i logowania na karcie konto.
  • 2. Brak możliwości dodania do biblioteki książek znajdujących się w zakładkach na pulpicie.
  • 3. Niedostępność odczytu e-booków.

Polecam zatem aplikację Empik Go do słuchania audiobooków i podcastów. Mam jednak nadzieję, że deweloper popracuje nad jej dostępnością i poprawi wymienione przeze mnie niedociągnięcia. Oferta Empik Go jest na tyle duża, że wprowadzone poprawki mogłyby jeszcze bardziej zwiększyć i ułatwić osobom niewidomym dostęp nie tylko do audiobooków i podcastów, ale także e-booków.

Błąd: Nie znaleziono pliku licznika!Szukano w Link do folderu liczników


Artykuł publikowany w ramach projektu „INTERNETOWA PLATFORMA NAGŁAŚNIANIA PROBLEMÓW z DOSTĘPNOŚCIĄ CYFROWĄ", dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.