Regulamin rekrutacji oraz uczestnictwa
w projekcie „Droga do
integracji i samodzielności osób niewidomych i słabowidzących”
współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Mazowieckiego. Niniejszy Regulamin określa zasady rekrutacji oraz warunki
uczestnictwa w projekcie „Droga do integracji i samodzielności osób niewidomych
i słabowidzących”.
Projekt - działanie „Droga do integracji i samodzielności osób
niewidomych i słabowidzących” współfinansowane z Europejskiego Funduszu
Społecznego w ramach Osi priorytetowej IX Wspieranie włączenia społecznego
i walka z ubóstwem Działania 9.1 Aktywizacja społeczno- zawodowa osób
wykluczonych i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu Regionalnego
Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 realizowane w
ramach umowy PRMA.09.01.00-14-9692/17-00 podpisanej z Mazowiecką Jednostką
Wdrażania Programów Unijnych w dniu 16 kwietnia 2018 r.
Realizator - Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących Trakt z siedzibą
w Warszawie.
Uczestnik/uczestniczka, zwany dalej uczestnikiem - osoba ostatecznie
zakwalifikowana do projektu (zgodnie z § 4 ust. 2 niniejszego regulaminu).
1.
Głównym celem projektu jest zwiększenie potencjału, stopnia integracji i
aktywności społecznej 75 osób z niepełnosprawnością wzrokową zamieszkałych na
terenie województwa mazowieckiego oraz wzrost aktywności zawodowej 25 z nich.
2.
Projekt jest realizowany od 1 maja 2018 r. do 31 października 2019 r.
1.
Do projektu mogą zgłaszać się osoby, które spełniają łącznie poniższe warunki:
a)
posiadają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności
z tytułu chorób narządu wzroku lub posiadające orzeczenia równoważne,
b)
ukończyły 16. rok życia,
c)
mieszkają na terenie województwa mazowieckiego.
2.
W celu wzięcia udziału w procesie rekrutacji należy wypełnić formularz zgłoszeniowy (stanowiący
załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu), a następnie przekazać go do
realizatora projektu pocztą tradycyjną na adres: 00-973 Warszawa, al. Bohaterów
Września 9 lok. 104 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na
adres rekrutacja@trakt.org.pl
Formularz zgłoszeniowy ma na celu zgromadzenie podstawowych informacji co do
spełnienia kryteriów określonych w ust. 1 oraz podania danych kontaktowych
umożliwiających przekazanie zwrotnej informacji odnoszącej się do wyniku
rekrutacji i dalszych działań w projekcie. W przypadku osoby, która
jest niepełnoletnia lub ubezwłasnowolniona, podpis na formularzu zgłoszeniowym
w jej imieniu składa przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny.
1.
Rekrutacja do projektu odbędzie się w następujących etapach:
a)
przyjmowanie formularzy zgłoszeniowych,
b)
ocena formularzy zgłoszeniowych pod kątem spełnienia wymagań określonych
w § 2 ust. 1 niniejszego regulaminu.
2.
Organizację procesu rekrutacji i rekrutację przeprowadzi komisja kwalifikacyjna
składająca się z: eksperta merytorycznego, specjalisty do spraw wsparcia
społecznego oraz specjalisty do spraw wsparcia zawodowego.
3. Rekrutacja
będzie prowadzona w terminie od 01.05.2018 r. do 31.08.2018 r. Rekrutacji będą towarzyszyły działania
informacyjno-promocyjne w postaci informacji zamieszczanych na stronie
internetowej www.trakt.org.pl, rozsyłane
pocztą tradycyjną oraz pocztą elektroniczną do organizacji działających na
rzecz osób niewidomych i słabowidzących, a także poprzez kontakty
telefoniczne.
4.
W trakcie rekrutacji zapewniony zostanie równy dostęp do udziału w projekcie
kobiet i mężczyzn.
1.
Komisja kwalifikacyjna przygotuje listę zakwalifikowanych wstępnie osób
na podstawie zweryfikowanych pod względem formalnym formularzy
zgłoszeniowych. Osoby wstępnie zakwalifikowane do projektu zobowiązane są
przedłożyć do wglądu orzeczenie o stopniu niepełnosprawności oraz podpisać deklarację udziału (stanowiącą
załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu) w terminie wskazanym przez
realizatora projektu. W przypadku osoby, która jest niepełnoletnia lub
ubezwłasnowolniona, podpis na deklaracji udziału w jej imieniu składa
przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny. Lista ta zostanie zatwierdzona
przez zarząd Fundacji.
2.
Komisja kwalifikacyjna przygotuje listę osób ostatecznie zakwalifikowanych
(75 osób) na podstawie diagnozy wstępnej (określonej w § 5 ust. 3). Osoby
te uzyskają status uczestnika projektu.
W
pierwszej kolejności przy kwalifikacji ostatecznej do projektu preferowane będą
osoby korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa, w drugiej - zakwalifikowane
do III profilu pomocy zgodnie z ustawą z dnia 20.04.2004 roku
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Lista ta zostanie
zatwierdzona przez zarząd Fundacji.
3. W
razie większej liczby osób wstępnie zakwalifikowanych niż miejsc w projekcie
decydować będzie wynik diagnozy wstępnej.
4.
Komisja kwalifikacyjna sporządza listę rezerwową z osób, które nie zostały
ostatecznie zakwalifikowane do projektu, z powodu braku miejsc. Osoby te będą
przyjmowane do projektu w razie rezygnacji lub skreślenia uczestnika.
1.
Z osobami zakwalifikowanymi do projektu zostanie przeprowadzona diagnoza
indywidualnych potrzeb i potencjałów uczestników projektu w celu
przygotowania i realizacji zadania w oparciu o ścieżkę reintegracji
zgodnie z modelem wskazanym we wniosku o dofinansowanie projektu.
2.
Diagnoza ta będzie składała się z diagnozy:
a.
wstępnej (patrz paragraf 4 ust. 2 dla osób wstępnie zakwalifikowanych do
projektu),
b.
psychologicznej (dla wszystkich uczestników),
c.
środowiskowej (dla wszystkich uczestników),
d.
zawodowej (w odniesieniu do części uczestników).
3.
Diagnoza wstępna ma na celu zdiagnozowanie sytuacji osobistej, zdrowotnej
i stopnia rehabilitacji społecznej, sytuacji zawodowej i motywacji do
podjęcia zatrudnienia, weryfikację oczekiwań i preferencji związanych z pracą.
Diagnoza wstępna będzie podstawą ostatecznej kwalifikacji do projektu.
4.
Diagnoza psychologiczna ma na celu zdiagnozowanie kompetencji miękkich, m.in:
celowości, samodzielności, odpowiedzialności, kreatywności, komunikatywności.
5.
Diagnoza środowiskowa ma na celu zdiagnozowanie barier środowiskowych
wpływających na sytuację zdrowotną, społeczną i zawodową.
6.
Na podstawie wyżej wskazanych diagnoz specjalista do spraw wsparcia zawodowego
określi, które osoby spośród zdiagnozowanych podlegać będą diagnozie zawodowej
mającej na celu określenie potencjału i predyspozycji osób zmotywowanych do
podjęcia zatrudnienia.
1.
Na podstawie wyników przeprowadzonej indywidualnej diagnozy dla każdego
uczestnika projektu zostanie opracowana indywidualna ścieżka reintegracji.
Wsparcie będzie realizowane w zależności od potrzeb: społecznych, zdrowotnych,
zawodowych, edukacyjnych.
2.
Z każdym uczestnikiem zostanie zawarta umowa (zawierająca elementy analogiczne
do kontraktu socjalnego) określająca uprawnienia i zobowiązania stron
umowy w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia
trudnej sytuacji życiowej uczestnika projektu, a w szczególności zawierająca
zapisy dotyczące obowiązku dostarczenia dokumentów potwierdzających osiągnięcie
efektywności społecznej i zatrudnieniowej. Indywidualna Ścieżka Reintegracji
jest załącznikiem do tej umowy.
3.
Odmowa podpisania umowy jest równoznaczna z brakiem możliwości udzielenia
wsparcia w ramach projektu.
4.
Każdy uczestnik zobowiązany jest w ramach zaplanowanych działań projektowych do
wzięcia udziału w działaniach kierowanych do wszystkich uczestników, to jest:
a)
w pięciu szkoleniach grupowych:
-
sesji informacyjno-poradniczej o charakterze społecznym i zajęciach
muzykoterapeutycznych,
-
sesji informacyjno-poradniczej o charakterze zdrowotnym i zajęciach
muzykoterapeutycznych,
-
zajęciach z korzystania z nowoczesnych urządzeń i technologii
informacyjno-komunikacyjnych (3 szkolenia) i zajęciach muzykoterapeutycznych,
b)
spotkaniach z tyflopedagogiem.
5.
Uczestnikom projektu będą przysługiwały zajęcia indywidualne zgodnie ze
zdiagnozowanymi potrzebami. Są to:
1)
działania z zakresu aktywnej integracji o charakterze społecznym i zdrowotnym:
a)
indywidualne porady specjalistyczne (w tym poradnictwo socjoterapeutyczne,
psychologiczne, prawne, pedagogiczne i inne),
b)
nauka orientacji przestrzennej i lokomocji,
c)
nauka posługiwania się pismem brajla,
d)
nauka korzystania z nowoczesnych urządzeń i technologii
informacyjno-komunikacyjnych,
e)
zajęcia ogólnousprawniające, w tym sportowe;
2)
działania w zakresie aktywnej integracji o charakterze zawodowym i edukacyjnym:
a)
poradnictwo zawodowe,
b)
pośrednictwo pracy,
c)
kursy i szkolenia zawodowe,
d)
wsparcie w podejmowaniu staży zawodowych,
e)
usługa asysty zawodowej - trenera pracy w czasie stażu lub zatrudnienia,
f) stypendia stażowe.
6.
W projekcie przewidziano usługi asysty dla uczestników, którzy potrzebują tego
rodzaju wsparcia. Decyzja o przyznaniu usług asystenckich będzie poprzedzona
każdorazowo indywidualną oceną sytuacji materialnej i życiowej (rodzinnej
i zawodowej) danej osoby. Wsparcie w postaci usług asystenckich będzie
adresowane w pierwszej kolejności do osób, których dochód nie przekracza 150%
właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na
osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o
pomocy społecznej.
W
dalszej kolejności usługi asystenckie będą przyznawane osobom zgodnie
ze wskazaniami wynikającymi z diagnozy określonej w § 5.
1.Uczestnik ma
prawo do bezpłatnego udziału we wszystkich obowiązkowych formach wsparcia
określonych dla niego w Indywidualnej Ścieżce Reintegracji.
2. Uczestnikowi
przysługuje zwrot kosztów dojazdu na zajęcia lub inne formy wsparcia, według
stawki ustalonej przez realizatora projektu.
3. Uczestnik
jest zobowiązany do zapoznania się z postanowieniami niniejszego Regulaminu
i bezwzględnego przestrzegania jego postanowień oraz podpisania i
przedłożenia realizatorowi wszystkich wymaganych oświadczeń i
zaświadczeń.
4. Uczestnik
zobowiązany jest do aktywnego i regularnego uczestnictwa w zaplanowanych
formach wsparcia, stosowania się do zaleceń personelu Projektu.
5. Realizator
projektu dopuszcza nieobecność na nie więcej niż 20% zajęć grupowych dla
uczestnika, o ile nieobecność ta jest usprawiedliwiona. Przyczyną nieobecności
może być choroba lub ważna sytuacja losowa. Usprawiedliwienie wymaga
telefonicznego lub osobistego zawiadomienia oraz złożenia pisemnego
oświadczenia o przyczynach nieobecności. W przypadku nieobecności
spowodowanej chorobą wymagane jest dostarczenie do wglądu zwolnienia/zaświadczenia
lekarskiego.
6. Uczestnik
obowiązany jest do każdorazowego potwierdzania swojego uczestnictwa
w formach wsparcia poprzez złożenie podpisu na listach obecności.
7. Uczestnik
zobowiązuje się do wypełniania ewaluacyjnych, testów sprawdzających i innych
dokumentów zalecanych do wypełnienia, koniecznych do zdiagnozowania potencjału
i potrzeb, stworzenia Indywidualnej Ścieżki Reintegracji oraz monitoringu
postępów.
8. Uczestnik
zobowiązuje się do bieżącego informowania realizatora projektu o wszystkich
zdarzeniach mogących zakłócić jego dalszy udział w Projekcie oraz do
natychmiastowego informowania realizatora projektu o zmianie jakichkolwiek
danych osobowych i kontaktowych wpisanych w Formularzu zgłoszeniowym
oraz o zmianie swojej sytuacji zawodowej, np. podjęcie zatrudnienia.
9. Uczestnik
objęty wsparciem z zakresu aktywnej integracji o charakterze zawodowym
zobowiązuje się do dostarczenia do 4 tygodni od zakończenia przez niego udziału
w projekcie dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji (zaświadczeń,
kopii certyfikatów, umów itp.) zgodnie ze wskazaniami realizatora projektu
oraz przekazania w ciągu trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie
realizatorowi danych dotyczących statusu na rynku pracy (kopii umów o pracę,
umów zleceń, wpisów do CEiDG lub KRS).
§ 8. Zasady udzielania
zwrotu kosztów dojazdu
1. Uczestnik
Projektu może ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu na zaplanowane dla niego
formy wsparcia.
2. Zwrot
kosztów dotyczy dojazdów z miejsca zamieszkania na miejsce zajęć
i z powrotem.
3. Zwrot
kosztów dojazdu jest dokonywany w oparciu o wysokość kwoty przypadającej na
dojazd na daną trasę środkiem komunikacji publicznej w sposób
najdogodniejszy dla osoby z problemami wzroku (możliwie bez przesiadek). W
przypadku komunikacji kolejowej honorowane będą bilety II klasy.
4. Uczestnik
projektu może ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu jedynie za te dni,
w których był obecny na zajęciach (ocena na podstawie list obecności).
5. Uczestnik
projektu może ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu, po złożeniu kompletów
dokumentów, tj.:
a) wniosek o
zwrot kosztów dojazdu
b) komplet
biletów z danego dnia lub danych dni (dokumentujące dojazd na miejsce
i z powrotem do miejsca zamieszkania),
Wnioski o
zwrot kosztów dojazdu są udostępniane przez Realizatora.
6. Osoby,
które złożą komplet dokumentów, otrzymają zwrot kosztów dojazdu (na wskazany w
dokumentach numer konta) w rozliczeniu miesięcznym.
§ 9. Rezygnacja,
wykluczenie z udziału w projekcie
1. W przypadku rezygnacji z
udziału w Projekcie Uczestnik zobowiązuje się, w terminie do 2 dni od
momentu zaistnienia przyczyn powodujących konieczność rezygnacji, dostarczyć do
Realizatora pisemną informację o tym fakcie (osobiście, e-mailem na
adres: rekrutacja@trakt.org.pl bądź za pośrednictwem poczty).
2. Uczestnik może zostać
wykluczony z udziału w Projekcie z powodu:
a. przekroczenia 20% nieobecności w obowiązkowych
zajęciach grupowych,
b. rażącego naruszenia norm
społecznych (w szczególności zakłócania przebiegu zajęć uniemożliwiającego
prawidłowe ich przeprowadzenie oraz udziału w zajęciach w stanie
wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających),
c. podania w dokumentach
rekrutacyjnych nieprawdziwych danych i informacji,
d. naruszenia zasad wynikających z
niniejszego Regulaminu.
3. Decyzję w zakresie wykluczenia
Uczestnika z udziału w Projekcie podejmuje Kierownik Projektu. W
szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnych od Uczestnika, może on
zostać dopuszczony do kontynuacji uczestnictwa w Projekcie, pomimo
przekroczenia 20% nieobecności. Za nadzwyczajne okoliczności przyjmuje się
w szczególności chorobę Uczestnika, której charakter uniemożliwia osobiste
stawiennictwo na zajęciach lub chorobę członka rodziny Uczestnika powodującą
przekroczenie dopuszczalnej liczby nieobecności.
§ 10. Postanowienia
końcowe
1. Niniejszy Regulamin wchodzi w
życie z dniem 1 maja 2018 r.
2. Realizator zastrzega sobie
prawo zmiany niniejszego Regulaminu. Wszelkie zmiany Regulaminu wymagają formy
pisemnej. Zmiany wchodzą w życie z dniem opublikowania zmienionego Regulaminu
na stronie internetowej Realizatora.
1) wzór formularza zgłoszeniowego
2) wzór deklaracji udziału
Kierownik
Projektu
Józef Mendruń